Luang Prabang :)

15 februari 2013 - Thakek, Laos

Luang Prabang

Zaterdag 2 februari stond het vertrek naar Laos per slowboot op het programma. De dag begon goed, want er was geen plaats meer voor ons in de mini bus. Dus na 20 minuten wachten werden we ( samen met een stel uit de UK ) door een prive chauffeur naar een stadje gebracht ( 3u durende rit ). Vanuit daar werden de mini busjes opgesplitst en was er helaas plek voor ons ;) Rond 17u gearriveerd in een stadje naast de grens met Laos. Hier was een motel waar we 1 nachtje slapen. De volgende ochtend rond 8u werden we door een tuk tuk naar de rivier gebracht ( tevens de grens tussen Thailand en Laos ). Met een klein bootje werden we naar Laos gebracht en mochten we de benodigde formulieren voor de visa invullen. Dikke drama, want er was zo geen logica en organisatie bij het afgeven van de paspoorten. 1 geluk we waren er als 1 van de eersten, dus hebben misschien maar een half uurtje in de rij gestaan. Daarna was het wachten op de rest van de 'groep'.
Vanuit een restaurantje in Laos werden we naar de daadwerkelijke slowboten gebracht. Er werd ons al verteld dat het hoogseizoen was en dat er 50 tot 70 stoelen aanwezig zijn op de boot, maar dat er nu ruim 120 mensen op de boot moesten plaatsnemen. Geen doen dus!!! We kwamen natuurlijk ook als 1 van de laatsten op de boot en toen kregen we de meest vreselijke plekken 'toegewezen', namelijk achter de motor ( zeg maar soort van machinekamer ). Geen ramen en zodra de motor werd gestart was er een herrie, vreselijk!!! We waren erg blij dat we oordoppen in onze rugzak hadden gestopt, zodat we deze gedurende de reis in konden doen. Moet zeggen de oordoppen was onze redding! De boottocht duurde ongeveer 6 uur. Na 6u varen stopten we bij een stadje aan de rivier. Hier hadden we weer een overnachting. Heel toevallig kwamen we Vivianne ( Australische meisje van de trekking in  Chiang Mai ) ook weer tegen.
De volgende ochtend zijn we extra vroeg opgestaan om zo wel zitplaatsen te bemachtigen. En dat is ons gelukt!!! We hadden de beste plekken helemaal voorin de boot achter de kapitein :) De tweede dag op de boot was dan ook super! Mooie omgeving en een fijne zitplaats. Na weer een 6u durende bootreis waren we gearriveerd bij de eindbestemming Luang Prabang. Het hostel wat we hadden geboekt lag midden in het centrum, erg mooi! Luang Prabang heeft een zeer mooie night markt welke we 's avonds hebben bezocht, daarnaast hebben we super duur gegeten ( 6 euro voor een pizza ), maar dat was de moeite waard.
De 1e dag hebben we een bezoek gebracht aan het paleis inclusief museum. Daarnaast hebben we enkele tempels bekeken. Ook kwamen we per toeval bij een school voor de monniken. We werden van voor naar achter bekeken en nageroepen, erg grappig! 's Avonds hebben we op de night markt gegeten bij een buffet voor maar 90 cent. Het was echt heerlijk en spotgoedkoop.
De 2e dag hebben we op aanraden van Farzana ( thnx girl voor sending the picture on twitter ) de Kuang Si waterval bezocht. Eerst hadden Kel en ik zoiets van die watervallen hebben we wel gezien in Thailand. Maar achteraf zijn we erg blij dat we toch zijn gegaan. Het water was echt subtropisch blauw, het leek wel een subtropisch open luchtzwembad. Ook waren er beren in het park, deze waren geloof ik een soort van gered en werden hier verzorgt.
's Avonds hebben we weer een heerlijke maaltijk gescoord voor 90 cent op de markt.
Dag 3 werden we 's ochtends vroeg opgehaald om met een mini bus naar Vang Vieng te gaan.

Luang Prabang is echt een aanrader het is zo'n leuk stadje en erg gezellig. De Franse invloeden zijn er goed zichtbaar in de vorm van stokbroden en baguettes :) Het is een zeer goed begin van Laos geweest!!!

Liefs & tot snel!

1. Farzana:
    26 februari 2013
    Graag gedaan voor de tip!! :)